Gyula Julius Sebő

Unternehmer, Erfinder – Gründer der Marke Julius-K9®, Schriftsteller, Musiker

Facebook
RSS

Sebő Gyula: Minden védelem ellenére számolni kell azzal, hogy az online piacon másolati termékek jelennek meg

A legismertebb kutyafelszereléssel és sportruházattal foglalkozó magyar cég 1997-ben családi vállalkozásként indult, de mára kilenc telephelyen csaknem ötszáz fővel dolgoznak. A sikert azonban beárnyékolja, hogy a legtöbbet másolt magyar márkává váltak. A cég tulajdonosával, Sebő Gyulával beszélgettünk a szabadalmakról és a hamisítás elleni harcról.

„Elengedhetetlen a hiteles dokumentálás” (Fotó: Ficsor Márton)

Hogyan lett egy ötletből világszinten ismert és másolt márka?

– Az első termékeket (szájkosarak, pórázok) osztrák és magyar cégeknek, hatóságoknak szállítottuk, de a 2000-es évek elejére ezek Nyugat-Európában általánosan kedveltek lettek a hétköznapi kutyatartók körében is. Mi 2003 és 2005 között adtuk le márkanévünket, 2009-ben pedig az első formatervezési mintát, tehát a dizájnt, illetve az első használati mintát, amely a műszaki jellemzők védelmét biztosítja. Ez a három együttesen már lehetőséget adott számunkra, hogy viszonylag gyorsan és hatásosan léphessünk fel a másolati termékekkel szemben. Ha mindent megteszünk a termék védelme érdekében, akkor is számolni kell azzal, hogy a másolatai megjelennek az online piacon.

– A három említett védelmi lehetőség mennyi ideig adhat biztonságot a jogtulajdonosnak?

– A márkanéven kívül minden védelmi forma futamideje korlátozott. Mindemellett a mai kor dinamizmusának köszönhető, hogy nagyon hamar elöregedhetnek az új műszaki megoldások, még bőven azelőtt, hogy lejárna a maximum elérhető, húsz „védett” év. A termékdizájn esetében viszont előfordulhat az, hogy húsz év után sem válik elavulttá a forma. Sőt, annyira ismertté válik, hogy a piacon mindenki a márkával azonosítja. Ebben az esetben érdemes egy háromdimenziós védjegy leadásában gondolkodni, ami addig fog élni, amíg a jogtulajdonos a fenntartási díjat megfizeti.

– Jogtulajdonosként mik a legalapvetőbb teendők a másolókkal szemben?

– Megtehetjük, hogy a saját weboldalunkon felhívjuk a fogyasztók figyelmét arra, hogy miként azonosíthatja be az eredeti terméket. Megoldás az is, ha a termékeket olyan speciális címkével látjuk el, amely az eredetiséget garantálja, és egyben regisztrációs, információs online felületet nyújt a vásárlónak. Ezek olyan intézkedések, amelyeket egy forgalmazónak vagy gyártónak a fogyasztók biztonsága érdekében is meg kell tennie, hiszen a másolati termékek általában sokkal rosszabb minőségűek. Számtalan megkeresést kapunk az általunk gyártott márkájúnak vélt, de valójában másolt termékek minőségi problémáival kapcsolatosan, amikor a vásárlók bennünket vonnak felelősségre. Megértik ugyan, hogy becsapták őket, és a terméket nem mi gyártottuk, de a márkának ez akkor sem tesz jót. Szintén elengedhetetlen a termékfejlesztések hiteles dokumentálása. Ha valaki elhatározza, hogy ő csak magyarországi forgalmazásban gondolkozik, és nem is akar országhatáron túl kereskedni, akkor is válhat áldozattá. Ha a termékben van fantázia, akkor egy rosszhiszemű vagy a terméket ténylegesen egy időben feltaláló harmadik fél bármikor a sajátjának mondhatja azt, és szélsőséges esetben meg is támadhatja az elővigyázatlan fejlesztőt. Hiába ő találta ki a terméket, ha nem megfelelőn dokumentálta annak kinézetét és a piacra dobással kapcsolatos adatokat, akkor megeshet, hogy még a feltalálói alapjogok sem biztosítottak számára.

– Milyen napi szintű feladatokkal jár a másolatok elleni küzdelem?

– Ismerni és figyelni kell a piaci szereplőket, akik a forgalmazásban részt vehetnek. Elsődlegesen az online kereskedelem az, ahol megjelennek másolt termékek, és nyilván azon belül is vannak élen járó forgalmazók. Ha nem lépünk fel ellenük, akkor az online piacon beszivárgó másolati termékek forgalmazói megjelennek fizikai vásárokon is, ahol nagykereskedelmi partnereket szereznek, és egy-két év alatt európai raktárakból kis- és nagykereskedelmi láncok polcain jelennek meg ezek a másolati termékek. Ha a jogtulajdonos cégek a megfelelő fórumokon kapcsolatot tartanak az online piaci szereplőkkel, akkor lehetőség van arra, hogy a jogsértést jelezzék az oldalak üzemeltetői felé. Ha azonban az üzemeltetői oldal nem fogadja el az érveket, bírósághoz kell fordulni. De ez a megoldás nem képes követni az online piac változékonyságát és gyorsaságát. Pillanatokon belül átalakulhatnak a cégnevek, az adott weboldal linkjei, gyakran pedig még a terméket kínáló sem beazonosítható. Ilyenkor a vámhatóságnál is érdemes feljelentést tenni, csatolva a teljes, addig gondosan összegyűjtött anyagot a jogbitorlókról. Ha a fellépéseink folyamatosak, akkor az elszenvedett károk értéke csökken, mivel a másolók csak bonyolultabb taktikákon keresztül tudnak eljutni a fogyasztókhoz. A taktika egyik része az lehet, hogy más jellegű termékek közé rejtve kezdik el kínálni a másolatot. Például esetünkben emberi ruházat közé bújtatva kínálják vásárlásra a kutyahámot, így kijátszva a vámot. Ha például márkanévbitorlással kapcsolatban következetesen lép fel valaki, akkor a másoló cégek elkezdenek a betűkkel vagy a motívummal játszani, próbára téve a legnagyobb webes felületek üzemeltetőit is a fellépés jogosságának elbírálása tekintetében.
Az online piac szemmel tartása egyre nagyobb humánerőforrást igényel. Mi például naponta akár száz olyan webes felületet is próbálunk letiltani, ahol a termékeink másolataival, a fotóinkkal, a márkanevünkkel tévesztik meg a fogyasztót.

– A forgalomkiesés mellett milyen egyéb károkat okoznak a termékmásolók?

– Azáltal, hogy részben átvesznek termékleírásokat, és sok esetben hozzáköltenek általuk kitalált, máshonnan átvett dolgokat, felhígítják a termékfejlesztéseink és egyben a márka tudatosságát. Egyrészről kihasználják a márka jó hírét, másrészt olyan információkat kevernek hozzá, amelyek félrevezetik a fogyasztókat. Arról nem is beszélve, hogy a rossz minőségű termékek miatt nekünk állandóan magyarázkodnunk kell az ügyfeleknek. A jobbik eset, amikor a bizonytalan vagy már csalódott vásárlók megkeresnek, hogy eredeti terméket vásároltak-e, a rosszabbik pedig, amikor a másolat elszakad, eltörik, baleset történik, és komoly jogi procedúrával kell megvédeni a jó hírünket. Mindehhez tartozik még, hogy a másolati termékek forgalmazásából eredő kár számunkra százmilliós nagyságrendű bevételkiesést is okoz.

– Milyen segítséget kaphatnak a nyomozó hatóságok részéről a másolatokkal kapcsolatban?

– Jogtulajdonosként fontos, hogy a nyomozó hatóságokat tájékoztassuk a problémáinkról, konkrét esetekkel alátámasztva. Így már nemzetközi szinten tudunk együttműködni a hatóságokkal, hamisítási büntetőügyekben és lefoglalásokban kell állást foglalnunk. Azon álláspontunkat, hogy a termékhamisításokban részt vállaló cégek gyakran erősen kapcsolódnak a szervezett bűnözéshez, már több tanulmány is bizonyította. Ennek megfelelő komolysággal tekintünk a problémára.

– Mit gondol, hogyan vélekednek maguk a vásárlók a másolati termékekről?

– A mi vásárlóink azok a kutyatartók, akik a lehető legjobbat szeretnék a kutyájuknak mindenből, ezért olyan tudatosságot szeretnénk a fogyasztókban megmozdítani, amely a mi esetünkben azt is szem előtt tartja, hogy a kiváló minőség mellett a termékünk megvásárlásával a magyarországi munkahelyeket is támogatják.

Szerző: Domján Vivien

Forrás: Magyar Hírlap


Ki az a Julius?

Az állatok jólétével kapcsolatos innovációk megvalósításának szántam az életem. Számomra ...

Lectures on branding

The MAPI (abbreviation for „Hungarians on the market”) club’s latest ...

Our harnesses are of

The Austrian animal-welfare authorities have tested our K9® Powerharness, IDC® ...

We were granted the

For the first time in 2019 we were granted the ...

K&K interjú Sebő G

A kis- és középvállalkozások magazinjának címlapján a JULIUS-K9® ügyvezetője. A ...